پنجم اردیبهشت یادآور شکست حمله نظامی آمریکا در طبس است. در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ هواپیماها و بالگردهای آمریکایی که با عملیات پنجه عقاب و آزادسازی گروگانهای آمریکایی وارد ایران شده بودند، در نزدیکی شهر طبس با طوفان شن مواجه شدند و با سقوط بالگردها و آتشسوزی، این عملیات بهطورکامل شکست خورد.
در عملیات «وعده صادق» نیز نیروهای نظامی ج ا. ا. با طراحی پیچیدهای این عملیات را انجام دادند و اراده خود را بر دشمن تحمیل کردند. پیامد این عملیات، ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بینالمللی و اثبات آن است. هر دو رخداد ایاما...های دیگری را در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت کردند. شکست دشمن در طراحی عملیات پنجه عقاب و شکست از عملیات وعده صادق عوامل متعددی دارد.
۱. خطای محاسباتی دشمنان؛ دشمنان از اول انقلاب با طراحیهای پیچیده، فتنهها و عملیاتهای گوناگونی را علیه انقلاب طراحی کردند. عمده ضعف دشمنان به فرموده رهبر معظم انقلاب، خطای محاسباتی دشمنان است؛ «دشمن از ماجرای طبس، توطئه گروهکهای جداییطلب، هشت سال جنگ تحمیلی و غائله منافقین تا فتنه۷۸و۸۸ و همین اغتشاشات پاییزی سال۱۴۰۱ خطای محاسباتی داشته است.
آنها همواره تصور کردهاند بخش درخورتوجهی از مردم با آنها همراه خواهند شد، اما گذر زمان ثابت کرده است نه آنهایی که در طبس به فکر کودتای نظامی علیه انقلاب مردم ایران بودند و نه آنان که خیال رسیدن چندروزه به تهران را داشتند، خوابهایشان تعبیر شد و نه توهم براندازان در فتنههای۸۸ و حوادث بعد از آن. مردم ایران همواره با اراده و قدرت تشخیص درست نقشههای ترکیبی و پیچیده دشمن در فتنههای گوناگون، بصیرت خود را نشان دادند و فتنهها و نقشههای ایرانستیزان را ناکام گذاشتهاند.»
رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی جمهوری اسلامی در دمشق نیز این خطای محاسباتی را مرتکب شد. اربابان این رژیم نیز با خطای محاسباتی و با توهم اینکه ایران اسلامی پاسخ حمله را نخواهد داد، رژیم صهیونیستی را در شورای امنیت محکوم نکردند. نیروهای مسلح با عملیات وعده صادق، دشمنان را به خطای محاسباتیشان آگاه و آنان را پشیمان کردند؛
۲. معنویت مردم و نیروهای مسلح؛ شکست دشمنان در طبس و موفقیت ج. ا. ا. در عملیات وعده صادق جز با اتکا به خداوند محقق نشد. در هر دو عملیات آیه۱۷ سوره انفال مصداق پیدا کرد: «فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَکِنَّ اللَّهَ رَمَى وَلِیُبْلِیَ الْمُؤْمِنِینَ مِنْهُ بَلَاءً حَسَنًا إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ» (انفال، ۱۷) ([به کشتن دشمنان بر خود مبالید]شما آنان را نکشتید، بلکه خدا آنان را کشت [اى پیامبر!]هنگامى که به سوى دشمنان تیر پرتاب کردى، تو پرتاب نکردى، بلکه خدا پرتاب کرد [تا آنان را هلاک کند]و مؤمنان را از سوى خود به آزمایشى نیکو بیازماید؛ زیرا خدا شنوا و داناست)
آیتا... جوادیآملی درباره بُعد اعجازی و معنوی شکست دشمنان در طبس فرمودند: «مگر جریان طبس مثل جریان جنگ احزاب معجزه نبود؟ اگر خدای ناکرده کسی بگوید اینها تصادف است، پس ـ معاذا... ـ درباره جنگ احزاب هم باید بگوید تصادف است، منتها اینها عنایت الهی بود و معجزه قرآن و عترت.
در این انقلاب معجزات فراوان بود، با یک مشت شن مسئله طبس حل شد، نه امام خبر داشتند، نه مسئولان میدانستند، نه مسئولان درجه سوم و چهارم اطلاعی داشتند؛ درحالیکه همه در منزل خوابیده بودند، شنهای صحرای طبس که مأموران الهی بودند، مسئله را حل کردند! (وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّماوَاتِ والأرْضِ) مگر این شنها فرق میکند با آن شن؟! مگر شن حجاز بنده خداست و شن طبس بنده خدا نیست؟! (وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّماوَاتِ والأرْضِ) (وَمَا یعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلاّ هُوَ) اگر این راه را ادامه بدهیم، همان خدا با همان قدرت، این کشور را حفظ میکند و این را ما آزمودیم، اینها را میگویند «آیات بینه».
بعضی از معجزات است که یک مقدار مستور است، اما شما میبینید وقتی که ذات اقدس الهی از مکه و آیات مکه یاد میکند، میگوید: (فِیهِ آیاتٌ بَینَاتٌ) نمونه دیگر در جریان حضرت موسی و آن دریاشکافی که یک چیز بینالرشد و دیدنی است، میفرماید: ما به موسی (آیاتٍ بَینَاتٍ) دادیم؛ این «بینات» را همهجا نمیگوید. این انقلاب آیات بین کم نداشت.»